23948sdkhjf

Klumme: Det er sund fornuft at frygte cyberangreb i detailbranchen

Frygten for cyberangreb er stigende - med rette - og nu opfordres virksomheder til at skrue op for it-sikkerheden, i takt med at forretningen digitaliseres og bliver mere kompleks

Den fysiske butik har ikke mistet sin relevans. 

Men vil man øge sin konkurrencekraft er der også brug for digital fornyelse, der kan skabe inspirerende og sammenhængende kundeoplevelser. 

Det har detailkæderne selvfølgelig opdaget for længst, og over de seneste år er en bølge af digitalisering skyllet ind over branchen.

Der er dog også en bagside af medaljen, som vi ikke må ignorere: Den øgede cybertrussel som uvægerligt følger med, når den digitale infrastruktur udvides. 

Truslen gælder især de store kæder, hvor hackerne ved, at nedbrud kan medføre store udfordringer.

”Heldigvis” viser en undersøgelse, som Voxmeter har lavet for GlobalConnect på tværs af Danmark, Norge og Sverige, at næsten hver anden (46%) it-ansvarlige i danske detailkæder er bekymret for, at forretningen bliver ramt af et cyberangreb.

Jeg siger heldigvis, fordi truslen er reel og kræver, at vi holder os på forkant af situationen. 

Og første skridt på vejen til handling er som bekendt en anerkendelse af udfordringen. Derfor er bekymringen både sund og nødvendig.

Klar til handling

Mange er da også klar til at tage konsekvensen af bekymringen. 

Undersøgelsen viser, at næsten 6 ud af 10 (58 procent) forventer at investere mere i cybersikkerhed hen over de kommende tre år sammenlignet med de foregående tre år. 

Tilmed mener flere, at it-sikkerheden nu er endnu vigtigere end kundeoplevelsen - og i det nuværende cyberlandskab er jeg tilbøjelig til at give dem ret.

For ikke nok med at nye sårbarheder automatisk opstår, når den digitale infrastruktur udvides og bliver mere kompleks. 

De cyberkriminelle udvider også paletten med nye og stadig mere avancerede redskaber, blandt andet drevet af udviklingen inden for AI. 

Det skal vi tage alvorligt.

Ingen stopklods

Det betyder ikke, at man skal sætte en stopklods for den digitale udvikling af sin forretning. 

Tværtimod er det helt afgørende for forretningens fremtid, at den fortsat kan møde forbrugernes forventninger, og at driften løbende optimeres. 

Det kræver digitale værktøjer og en klar digital strategi.

Men det betyder, at detailvirksomheder skal være opmærksomme på at integrere sikkerhed langt bedre i både deres digitale strategi og infrastruktur, end de fleste gør i dag. 

Blandt andet ved at sikre sammenhængende løsninger, hvor alle dele af setuppet taler samme ”sprog”.

På den måde kan du bane vejen for en fremtid, hvor din forretning kan trives - både i den fysiske og digitale verden.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047